De deadline nadert en je hebt nog geen plan, nog geen enkel idee wat je gaat maken. Hoe hard je ook probeert, de creatieve flow wil maar niet komen. Je verkrampt en de paniek slaat toe. Creativiteit heeft ruimte nodig, vrijheid en soms simpelweg tijd. Maar wat als die er niet zijn? Wat als je iedere dag een goed idee moet leveren?

een idee
Creativiteit op commando

Erik Kessels, creatief directeur van het succesvolle communicatiebureau KesselsKramer, kent dat als geen ander en deelde eerder zijn ervaringen in het boekje Een idee aub – over creativiteit op commando. Het biedt een mooi inkijkje in de reclamewereld, met tips en voorbeelden, prettig aan elkaar geschreven door de meester zelf. Lees het en je voelt je meteen beter. Want creativiteit is naast het hebben van enig talent, vooral hard werken, risico’s nemen, afdwalen, kopiëren, elke dag onzeker zijn én fouten maken. Want fouten maken mag, sterker nog: dat móét volgens Kessels. Want een verspreking kan ineens een rake woordspeling blijken te zijn. En een begripsverwarring het vertrekpunt van een campagne.

Meesterlijke missers

Afgelopen maand verscheen Kessels nieuwste boekje Meesterlijke missers Maak van falen je handelsmerk. Kessels verzamelde talloze bedoelde en onbedoelde imperfecte voorbeelden uit de architectuur, kunst, fotografie en product design. Zoals een verkeerd gemonteerde deurklink, een balkon zonder balkondeur, foto’s met een vinger voor de lens, verkeerd geplaatste toiletblokken, een roltrap die naar het plafond leidt. Stuk voor stuk unieke beelden. De mooiste categorie moet dan nog komen. Daar waar beelden door een bizarre speling van het lot ontstaan. Zoals de auto met ballen van André Thijssen en de politieagent (Bromsnor!) van Matt Stuart.

Meesterlijke missers

André Thijssen, Car with balls, USA, 2002 (Uit: Meesterlijke missers)
André Thijssen, Car with balls, 2002 (Uit: Meesterlijke missers)
Matt Stuart, Fifth Avenue, 2010 (Uit: Meesterlijke missers)
Matt Stuart, Fifth Avenue, 2010 (Uit: Meesterlijke missers)

 

 

 

 

 

 

Verknallen is opvallen

Voor reclamemaker Erik Kessels zijn imperfectie en mislukking een essentieel onderdeel van het creatieve proces. Wie creatief wil zijn, moet durven te mislukken en zich door zijn fouten laten inspireren in plaats van ze te betreuren. Dat vraagt om moed. Alleen door durven te falen, kun je iets unieks te creëren. Verknallen is opvallen.

Ga voor de mislukking

‘Als je wilt opvallen, doe jezelf dan een plezier en stop met het najagen van perfectie, want dat is precies wat iedereen doet. Jaag in plaats daarvan de imperfectie na’, aldus Kessels. Ga voor de mislukking. Oefen ermee. Zet je blik op scherp en krijg oog voor de imperfecties in je omgeving. Als je goed kijkt zie je overal kleinere en grotere afwijkingen die het alledaagse, monotone straatbeeld een stuk spannender en leuker maken. Het opent de geest en stimuleert de fantasie. Durf nat te gaan, te experimenteren, om te keren, het onbekende en onlogische te combineren. Net als Kent Rogowski die puzzelstukjes van verschillende puzzels combineert tot een nieuw exemplaar. Misschien niet de perfecte legpuzzel, maar wel volstrekt uniek.

Kent Rogowski, Love = Love 9, 2006-2008 (Uit: Meesterlijke missers)
Kent Rogowski, Love = Love 9, 2006-2008 (Uit: Meesterlijke missers)

Dus laat je streven naar perfectie los, want dat heeft geen enkele zin. Of in de woorden van Salvador Dali: ‘Have no fear of perfection. You’ll never reach it.’


Erik Kessels:
Een idee aub – Over creativiteit op commando
Meesterlijke missers – Maak van falen je handelsmerk

 

 

 

Tags: , , ,