‘Vergeet Justin Bieber, PewDiePie is de man’ kopte de Volkskrant op 7 april. PewDiePie? Waar heb ik die naam eerder gehoord? Ik weet het alweer: in het boek Formats, De Next Step In Contentmarketing van Aart Lensink, directeur en medeoprichter van LVB Networks. In zijn boek uit 2015 over formats (speciale vormen of formules om content te presenteren) wijst Lensink op YouTube als nieuwe kweekvijver voor formattalent. Als voorbeeld noemt hij PewDiePie.

43 miljoen volgers

PewDiePie is een gamer die via zijn YouTube-filmpjes anderen laat meekijken hoe hij gamet. Feitelijk een online vertaling van het door Lensink genoemde oerformat Meekijken met de professional. PewDiePie’s gamesstijl en juicy commentaar blijken zo aantrekkelijk dat 43 miljoen bezoekers zich hebben geabonneerd op zijn YouTube-kanaal. 43 miljoen! PewDiePie verdient er volgens schattingen een jaarinkomen mee van bijna 11 miljoen euro. Ik moet meer doen om zoveel geld binnen te hengelen.

Vaste formule 

Is het dan zo simpel? Ja zo simpel kan het dus zijn. Verzin een goed format, een speciale vorm om ‘unieke content’ (haringen, zangtalenten, boeren, ‘foute’ liedjes, verzin maar wat) te presenteren en je hebt goud in handen. De jaarlijkse Haringtest, The Voice of Holland, Boer Zoekt Vrouw, Guilty Pleasures van DWDD. Allemaal bijzondere manieren om iets op te dienen aan het publiek. En allemaal succesvol dankzij een ijzersterk format, een vaste formule waar gedurende de looptijd niet of nauwelijks van wordt afgeweken.

101 formats

In zijn boek wijst Lensink contentmarketeers erop meer gebruik te maken van vaste formats. Zeker nu reclame zijn beste tijd lijkt te hebben gehad en alles draait om content, bieden slimme formats bedrijven de mogelijkheid om hun klanten te bereiken en zich te onderscheiden van de concurrent. Om contentmarketeers te inspireren verzamelde hij 101 succesvolle formats en legde ze langs de marketingcommunicatiemeetlat. Wat maakt een format interessant, crossmediaal, internationaal? Welke formats zijn bruikbaar voor contentmarketeers? En hoe maak je je eigen format?

Formats

Hard werken

Een format moet passen bij het DNA van de organisatie en vraagt om research, een heldere afbakening, unieke kenmerken, doorvertaling naar meerdere kanalen en een investering in tijd en (vaak) geld. Alleen heel bijzondere verhalen hebben geen of weinig format nodig, aldus Lensink. En YouTubers als PewDiePie dus, want voor hen gelden niet de wetten van het merk, de mores van de bedrijfscultuur en de beperkingen van de beursnotering. Daar hoeft het allemaal niet zo moeilijk te zijn. Voor ieder ander geldt: formatteren is hard werken.

========

PS

Het zou interessant zijn om te kijken wat er komende tijd zoal op YouTube verschijnt. Zien we echt nieuwe formats? Of blijft het bij een-op-een vertalingen van oerformats als: Lijstjes (Top 10 van Dylan Haegens), De Reporter (Enzo Knol), Binnenkijken (Justin Bieber en alle andere celebs), Test (Nikki Tutorials), et cetera. Wellicht een mooi onderwerp voor een volgend boek. Aart?

 

Tags: , , ,